• 250 g mąki pszennej TYP 450 lub razowej
  • 500 ml mleka z wodą najlepiej w proporcij 50:50, (w przypadku mąki razowej dodajemu 1/2 szklanki płynu więcej)
  • 2 jajka
  • szczypta soli
  • opcjonalnie 2-3 łyżki oliwy do ciasta (pamiętajmy jednak, że wg diety dr Michała Mularczyka, nie należy łączyć tłuszczu i skrobi gdy zamierzamy poddać mieszankę wysokim temperaturom)
  • opcjonalnie cukier waniliowy z prawdziwej wanilii (gdy zamierzamy podawać naleśniki na słodko)

Mąkę przesiewamy, dodajemy jajka, mleko, wodę i sól. Składniki dokładnie mieszamy i odstawiamy na około 15- 20 minut (najlepiej do lodówki). Naleśniki smażymy z dwóch stron na średnio rozgrzanej, suchej patelni ceramicznej (nieco obawiamy się teflonu, chyba, że jest naprawdę dobrej jakości) z cienkim dnem. W przypadku gdy ciasto nie będzie chciało odchodzić od patelni do ciasta dodajemy 2-3 łyżki oliwy lub też wszystkie kolejne placki smażymy na tłuszczu.
Naleśniki można podawać zarówno na słodko jak i na słono np.  z dżemem, musem jabłkowym, białym twarożkiem, kurczakiem z warzywami, szparagamilub różnego rodzaju farszami mięsnymi albo warzywnymi – tu jak zwykle powstaje duże pole do popisu.
Naleśniki z nadzieniem można składać w trójkąty lub zwijać w rulony. W takiej postaci można je odgrzewać na patelni na wolnym ogniu lub zapiekać w piekarniku. Życzymy smacznego! I oczywiście na zdrowie!

Zapraszamy do lektury spotkań przy stole: Dzieci gotują (Prolog)

Photo by Kamil